Uletělo vám letadlo? Byl váš let zpožděn? Čekáte v odletové hale a nevíte, co máte dělat? Máte hlad, chce se vám spát, nikdo vám ale není schopen odpovědět na otázky, zda se někde můžete najíst, vyspat a kdo to bude platit? Je vám tahle situace povědomá nebo se stala vašim známým? Zažívá ji tisíce Evropanů, a přesto se informovanost cestujících o jejich právech v letecké a železniční dopravě příliš nezvyšuje.
I proto byla zahájena po celé Evropě koncem června kampaň Evropské komise, díky které mají cestující v letecké a železniční dopravě snazší přístup k informacím.
Generální ředitelství Evropské komise pro mobilitu a dopravu zavedlo řadu právních předpisů, které zajišťují, aby všem cestujícím byly poskytovány služby podle stejných norem platných v celé Evropské unii. Informační kampaň podtrhuje a vyzdvihuje některá jednotná práva a nároky cestujících, které byly ustanoveny v těchto předpisech, ale ještě se nedostaly plně do povědomí veřejnosti. Ve všech 27 zemích EU se do projektu se zapojí letiště, železnice, cestovní kanceláře a další organizace aktivní v cestovním ruchu, včetně státních institucí.
Kampaň chce mimo jiné zaujmout na letištích a vlakových nádražích formou poutavých plakátů, které upozorňují na nejčastější problematické situace a na možnosti, které cestující v dané situaci má. Jedná se například o situaci jako je ztráta nebo poškození zavazadla, zpoždění nebo zrušení letu či vlaku a omezení osob se zdravotním postižením nebo se sníženou pohyblivostí při cestování. Cestující jsou rovněž informování prostřednictvím letáků, o kampani a svých právech se dozví na internetových stránkách kampaně, vytvořené ve všech úředních jazycích Evropské unie.
Na stránkách http://ec.europa.eu/passenger-rights cestující mohou také shlédnout nebo stáhnout čtyři krátké filmy, které trefně odkazují na problematické situace při cestování. Praktické zaměření celé kampaně má jediný cíl, aby měli cestující větší povědomí o svých právech a mohli se jich plně domáhat.
Kampaň byla oficiálně zahájena 29.června 2010 a potrvá do konce roku 2011.
Mají cestující nárok na odškodnění při zrušení letu?
- Podrobnosti