V druhé polovině srpna vzniknou v Havlíčkově ulici v Jihlavě dva úseky jízdních pruhů vyhrazených hromadné dopravě, tak zvané BUSpruhy. První úsek o délce asi 200 metrů bude začínat před Základní školou Havlíčkova a končit u okružní křižovatky Havlíčkova–Okružní, za níž naváže druhý úsek o délce asi 150 metrů vedoucí k okružní křižovatce Havlíčkova–Pražská.

„V této ulici se především v odpolední dopravní špičce tvoří dlouhé kolony vozidel, ve kterých uvíznou i vozidla hromadné dopravy, zatímco souběžné jízdní pruhy jsou zpravidla volné. Vyhrazením jednoho jízdního pruhu pro trolejbusy a autobusy tedy dojde k minimálnímu omezení ostatních vozidel. Dalšími úseky, kde by v budoucnu mohly vzniknout vyhrazené jízdní pruhy, jsou ulice Hradební – v první etapě Brněnský most, ve druhé etapě úsek okolo obchodního centra City park – a ulice Pražská.

REKLAMA

Za zřizováním BUS pruhů je snaha radnice upřednostňovat hromadnou dopravu před dopravou individuální. Pod pojmem preference MHD se skrývá soubor opatření, jejichž cílem je zajistit plynulý průjezd vozidel hromadné dopravy přes křižovatky a dopravně zatížené mezikřižovatkové úseky.

buspruhy znacka 1 TULIS buspruhy znacka 2 TULIS buspruhy v terenu TULIS

Pro trolejbusy a autobusy jsou na pozemních komunikacích ve městech zřizovány vyhrazené jízdní pruhy, tzv. BUSpruhy, které jsou vyznačeny svislými dopravními značkami IP 20a a IP 20b (viz obrázek).

Rozlišují se dva hlavní druhy preferenčních opatření, a sice preference na křižovatkách vybavených světelným signalizačním zařízením (SSZ) a prostorová preference. V loňském roce Jihlava zajistila preferenci vozidel MHD na křižovatkách vybavených SSZ, což přispělo ke zvýšení plynulosti provozu MHD. „V žádném srovnatelně velikém městě v České republice není preference MHD na křižovatkách vybavených SSZ na tak vysoké úrovni jako v Jihlavě,“ podotkl mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.

Hlavní efekty preference MHD:
 Zrychlení MHD ve městě a s tím související růst komfortu,
 pozitivní vliv na dělbu práce mezi MHD a IAD, přesun uživatelů od IAD k MHD,
 snižování negativních účinků dopravy na životní prostřední,
 ekonomické úspory, snížení počtu zastavování – menší spotřeba paliva, resp. el. energie.

Vzhledem k tomu, že se s tímto druhem dopravního opatření jihlavští řidiči mohli setkat zatím pouze v jiných českých městech, je namístě připomenout, že dle § 14 zákona č. 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích platí:

(2) Přejíždí-li řidič vozidla, pro které je vyhrazen jízdní pruh, z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu, řidič vozidla jedoucí v tomto pruhu mu to musí umožnit snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla. Řidič vozidla ve vyhrazeném jízdním pruhu je povinen dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit řidiče ostatních vozidel.

(3) Jede-li vozidlo, pro které je vyhrazen jízdní pruh, ve vyhrazeném jízdním pruhu nebo tramvaj jinou rychlostí než ostatní vozidla jedoucí stejným směrem, nejde o vzájemné předjíždění.

A dle § 21 zákona:

(5) Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen.

(6) Řidič odbočující vpravo musí dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen. Tam, kde je povolena jízda podél tramvaje vlevo, musí dát přednost v jízdě i tramvaji.

„V návaznosti na realizovaná preferenční opatření, která přispívají k minimalizaci zpožďování a zkrácení jízdních dob, by mělo dojít k úpravě jízdních řádů MHD, a to současně s vyhodnocením výsledků přepravních průzkumů MHD, které proběhly v květnu tohoto roku,“ dodal závěrem Radek Tulis.


Úspory energie sledujte na EnergyTV

 

REKLAMA