REKLAMA

tonda prorazeni_ikonaV rekordním čase dvou měsíců zvládl plnoprofilový razicí štít Tonda propojit Petřiny a Veleslavín, budoucí stanice pražského metra na trase V. A. V pondělí 5. prosince 2011 odpoledne dokončil poslední z 1062 metrů levého traťového tunelu a za přítomnosti primátora hlavního města Prahy Bohuslava Svobody, generálního ředitele Metrostavu Pavla Piláta a dalších hostů slavnostně prorazil do stavební jámy na Veleslavíně.

Ražba metra tak postupuje stále rychleji: přestože právě dokončený úsek je oproti tomu předcházejícímu z Vypichu na Petřiny dvojnásobný, Tonda si s ním poradil v poloviční době. Podařilo se mu to také díky maximálnímu dennímu výkonu 28,5 metrů. Raziči Metrostavu se museli vypořádat s výrazným klesáním, dosahujícím v jednom místě až téměř 4 procent. Kvůli němu se ražba tohoto úseku fakticky prodloužila zhruba o osm metrů.  

REKLAMA

tonda prorazeni_1

„Na vlastní oči jsem se opět přesvědčil, že stavba metra pokračuje dobře a bez kolizí. Praha bohužel nedostala ani korunu ze státního rozpočtu, což je v evropském měřítku raritou a ve spojitosti se současnými neveselými hospodářskými výhledy je stavba metra A pro Prahu velmi složitá. Přes toto všechno trasu, která propojí hustě obydlené oblasti podél Evropské a Kladenské ulice, dokončíme,“ řekl primátor hlavního města Bohuslav Svoboda.    

tonda prorazeni_2

„Již třetí prorážka v krátkém časové sledu, z toho druhá Tondova, jsou důkazem, že technologie TBM byla pro pražské geologické podmínky zvolena vhodně. A také, že ji naše razičské týmy zvládají stále dokonaleji“, uvedl Ing. P. Pilát.

tonda prorazeni_3 

Technologie TBM funguje na principu vyrovnávání tlaků při rozpojování horniny řeznými nástroji. Štít za sebou přitom nezanechává hrubý tunelový profil, ale rovnou buduje ostění. Tonda při cestě z Petřin na Veleslavín položil přes 700 prstenců o šíři 1,5 metru. Po prorážce ho raziči přetáhnou přes hloubený úsek stanice a v polovině ledna 2012 začne ražbu směrem k stavební jámě E2 v ulici Evropská. Krátce poté by měl dorazit na Veleslavín i druhý razicí štít Adéla.

tonda prorazeni_4

Nový úsek pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Motol bude dokončen v roce 2014. Linka A bude mít čtyři nové stanice – Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Projekt nese název „Prodloužení metra V. A (Dejvická – Motol)“ a realizuje ho sdružení Metrostav – Hochtief.


Úspory energie sledujte na EnergyTV

Jižní Čechy plné novinek a aktuálních informací

Facebook i-Vysočina.cz

REKLAMA